Ak sa niečo dá sledovať alebo merať, tak to sledujem a meriam. Toto je tip pre užívateľov SmartEmailingu, pomocou ktorého je možné do zoznamu ukladať informáciu z akého zdroja prichádza nový kontakt cez formulár na webe.
Aké to má praktické využitie?
- ak ste napr. členom vo viacerých facebook skupinách a publikujete tam články s odkazmi na vašu stránku, budete vedieť zistiť, z ktorých skupín sa vám prihlasujú nové kontakty do formulára pre stiahnutie e-booku
- odošlete email do vašej databázy s odkazom na nový e-book zdarma, ktorý ste práve publikovali – kontakty, ktoré sa prihlásia do nového zoznamu, budú mať príznak, že ich zdrojom je tento email
- publikujete článok na inom blogu – opäť z toho vzniknú nové kontakty v zozname, pri každom novom kontakte budete vedieť, že jeho zdrojom bol tento článok
- segmentácia podľa zdroja – ak tento príznak vo vašom zozname evidujete, jednoducho potom viete odoslať veľmi cielený email napr. iba na kontakty z konkrétnej FB skupiny alebo čitateľov spriateleného blogu …
Postup ako si nastaviť ukladanie zdroja pozostáva z dvoch bodov:
- nastavenie tzv. utm parametrov vášho odkazu – tu nastavujeme vlastné parametre, ktoré následne vieme sledovať tiež napr. v google analytics
- nastavenie vo formulári a zozname v SmartEmailingu – pripravené parametre v našom odkaze spracujeme cez formulár a uložíme do zoznamu
Nastavenie utm parametrov odkazu
Odkaz na váš článok alebo ebook zdarma je potrebné rozšíriť o univerzálne utm parametre, ktoré pomáhajú určiť pôvod zdroja návštevnosti. Tu je odkaz na stránku, kde je možné si vygenerovať komplet url aj s utm parametrami.
Príklad:
bežná url na článok alebo stránku:
https://www.romanpamula.sk /ako-zalohovat-wordpress-a- obnovit-spat
url aj s utm parametrami:
https://www.romanpamula.sk/ako-zalohovat-wordpress-a-obnovit-spat?utm_source= FB&utm_medium=post&utm _campaign=FBnazovskupiny
Parametre sú nastavené, takže pri zdieľaní vo FB skupine teraz použijeme tento rozšírený odkaz s utm parametrami. V tomto príklade používam tri parametre:
- utm_source: tu môžeme vložiť hlavný zdroj návštevnosti, napr. FB, názov iného blogu, twitter alebo email
- utm_medium: toto môže byť napr. FB post, článok na inom blogu, banner, email
- utm_campaign: názov alebo číslo kampane, v tomto príklade ho použijem ako ten hlavný parameter, ktorý si uložím do zoznamu k novému kontaktu
Nastavenie formulára a zoznamu v SmartEmailingu
V zozname, do ktorého vkladáte kontakty z formulára, je potrebné zobraziť vlastné pole s názvom Affilid
- kliknete na menu Seznamy kontaktů -> ikona Upravit
- na začiatku kliknete na Zobrazit rozšířená nastavení -> a ďalej dole Zobrazená vlastní pole
- do pravej časti vybráno prenesiete položku Affilid a zoznam uložíte
Vo webovom formulári nastavíme mapovanie našej polžky utm_campaign do pripraveného poľa Affilid
- kliknete na menu Webové formuláře -> ikona Upravit pri príslušnom formulári
- kliknete hneď v úvode na menu 3 Nastavení -> pokračujete na Použít rozšířená nastavení
- do riadku Affiliate parametr adresy vložíte náš parameter utm_campaign a uložíte formulár
Výsledok – zobrazenie zdroja nového kontaktu
Keď sa vám potom prihlási cez formulár nový kontakt, pričom ste použili na propagáciu stránky váš rozšírený utm odkaz, nájdete si v zozname aj zdroj odkiaľ prichádza: